soalan i.
1
Ber Berdasa dasark rkan an
kedua edua-d -dua ua
RPH, RPH,
hur huraika aikan n kaeda aedah h
peng pengaj ajar aran an
yang ang
yang yang
digu diguna nak kan. an.
Berdasarkan kedua-dua kedua-dua RPH tersebut, kaedah yang digunakan adalah;
Kaedah Pembelajaran berasaskan Kepelbagaian Kecerdasan.
enggun enggunak akan an kaeda kaedah h pembel pembelaja ajara ran n berdas berdasark arkan an kepel kepelbag bagaia aian n kecer kecerdas dasan. an. Kaeda Kaedah h ini menggunakan teori teori yang mempunyai mempunyai hubungkait rapat dengan dengan bidang pendidikan pendidikan iaitu !eori Kecerdasan Kecerdasan..
!eori Kecerdasan Kecerdasan Pelbagai Pelbagai ini dikemukakan dikemukakan oleh "ardner "ardner yang mengatak mengatakan an
baha#a se$ap indi%idu mempunyai kecerdasan yang pelbagai dan juga se$ap kecerdasan boleh dikembangkan sehingga mencapai tahap yang kompeten. &'alhah,())*+. !erdapat sekurangkurangnya lapan &*+ jenis kecerdasan pelbagai iaitu kecerdasan %erbal-linguis$k, kecerdasan logika logikal-m l-mat atema ema$k, $k, kecer kecerdas dasan an %isual %isual-ru -ruang, ang, kecerd ecerdasa asan n kines kineste te$k, $k, kecer kecerdas dasan an musik, musik, kecer ecerda dasa san n
int interpe erperrson sonal, al,
kecer cerdas dasan
intr intra a
per personal onal,,
kecer cerdasan asan
natur turalis alis..
Kecerdasan PelbagaiPelbagai- Aplikasi Aplikasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Pembelajaran. Kuala umpur P!' Rujuka Rujukan n 'alhah 'alhah bdull bdullah ah &())*+ &())*+.. Kecerdasan
Pro/essional Publishing 'dn Bhd.
soalan
(
ii. Berdas Berdasark arkan an kedua kedua-du -dua a RPH jelask jelaskan an keses kesesuai uaian an objek objek$/ $/ pembel pembelajar ajaran an dan ak$%i$ ak$%i$ yang yang dirancang.
k$%i$ k$%i$ yang dirancang dirancang dalam sesuatu rancangan rancangan pengajar pengajaran an harian harian &RPH+ perlulah perlulah menepa$ menepa$ objek$/ pembelajaran yang ingin dicapai. k$%i$ yang dirancang perlulah bersesuaian agar dapat mencapai objek$/ yang dinyatakan. dinyatakan. Bagi RPH 1, objek$/ yang ingin dicapai adalah; i+ menyatakan #arna asas melalui soal ja#ab guru dengan jelas. ii+ mengenal #arna asas dan sekunder melalui tayangan %ideo dengan perasan gembira. iii+ menggerakkan te$kus sambil mengemukakan mengemukakan soalan yang sesuai dan mudah di/ahami anakala objek$/ bagi RPH ( adalah i+. menyatakan menyatakan cerita 0ulat bulu yang lapar lapar dengan baik. ii+. emberi respon semasa membuat model ulat bulu dengan bimbingan guru. iii+. memainkan peranan mengikut imaginasi dalam penceritaan 0ulat bulu yang lapar dengan gembira. 'e$ap objek$/ dalam RPH 1 dan ( diterjemahkan kepada langkah-langkah pembelajaran satu &1+, dua &(+ dan $ga &2+ . 3bjek$/-o 3bjek$/-objek$ bjek$// yang dinyatak dinyatakan an dalam RPH 1 adalah adalah jelas dan mudah di/ahami serta diterjemahkan dalam baik dalam bentuk langkah pengajaran manakala bagi RPH(,
objek$/ yang dinyatakan adalah $dak jelas tetapi pemilihan ak$%i$ adalah baik. "uru boleh menyatakan objek$/ dengan lebih jelas pada masa akan datang sebagai penambahbaikan. soalan
2
iii. Banding dan bincangkan kekuatan dan kelemahan teknologi instruksional yang digunakan dalam kedua-dua RPH 4e5nisi bagi teknologi intruksional adalah berkaitan dengan proses yang terlibat dalam reka bentuk RPH yang bersistema$k dan memudahkan pengajaran dan juga pembelajaran. 6ni termasuk perihal berkaitan teori, amalan reka bentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian terhadap proses dan sumber pembelajaran. RPH 1
Kekuatan 1. Penggunaan %ideo7%isual menarik minat murid (. Penggunaan permainan interak$/ yang dijalankan dalam langkah ke$ga dapat menarik minat murid
Kelemahan 1. !iada ak$%i$ yang melibatkan ak$%i$ berkumpulan dan mengakibatkan kurang interaksi antara murid (. Permainan interak$/ terhad dan $dak mendatangkan /aedah sekiranya $dak di/ahami oleh murid
RPH ( Kekuatan
1. Penggunaan slaid bergambar menarik minat murid dari segi %isual (. k$%i$ membuat model ulat bulu menggalakkan interaksi antara murid
Moderator :
Kelemahan
1. 'enarai soalan yang akan digunakan pada sesi soal ja#ab $dak disediakan
8aharah bin$ 3sman
soalan 9 i%. :adangkan penambahbaikan dari aspek pentaksiran yang digunakan dalam kedua-dua RPH tersebut. RPH 1
"uru boleh mempelbagaikan lagi ak$%i$ yang melibatkan kumpulan untuk menggalakkan interaksi antara murid-murid. Permainan interak$/ yang digunakan perlu dipelbagaikan untuk menarik minat murid lebih mendalam agar mereka lebih /aham kepada sesuatu pembelajaran yang diajarkan. Penggunaan alat me#arna dalam ak$%i$ boleh digunakan agar murid mendapat pembelajaran langsung daripada alat pembelajaran yang digunakan. RPH ( "uru boleh memilih ak$%i$ lain yang lebih menarik untuk diterjemahkan sebagai langkah pengajaran. emilih medium7 cerita yang lebih menarik dan menggalakkan lebih banyak interaksi dan juga ak$%i$ yang lebih menarik. 'et induksi yang lebih menarik seper$ menggunakan ulat bulu sebenar ataupun %ideo yang lebih jelas menggambarkan kitaran hidup ulat bulu. Moderator :
8aharah bin$ 3sman
soalan %. dakah aspek nilai dijelaskan dan boleh dicapai melalui ak$%i$ yang dirancang. spek nilai dijelaskan dalam kedua-dua rancangan pengajaran harian &RPH+ tersebut. !erdapat nilai yang dinyatakan adalah jelas dan boleh dicapai melalui ak$%i$ yang dirancang dan terdapat nilai yang dinyatakan tetapi $dak diterjemahkan dengan jelas dalam bentuk ak$%i$ yang dirancang. ntara nilai yang dinyatakan dalam kedua-dua RPH adalah